Irányítás 5–8.
Az Irányítás című kiadói sorozatban a tervek szerint fokozatosan jelennek majd meg az egyes problémakörökben új ismereteket tartalmazó kiadványok.
A második négy könyv a következő:
5. A vállalati pénzügyi
politika elméleti alapjai
és működési feltételei
A vállalat pénzügyi politikája szorosan kapcsolódik környezetéhez. Nyilvánvaló
azonban, hogy ha a vállalat új értéket teremt új technológiák alkalmazásával, innovációval
és jobb munkaszervezéssel, számolhat azzal, hogy az így szerzett új
forrásokból biztosítani tudja a vállalat további fejlődését. A valóság azonban más.
A döntéshozó szféra az állami politika keretében közvetve, szabályozó intézkedésekkel
beavatkozik a vállalatok döntéshozatalába, a költségek növekedését okozva új
törvények és előírások elfogadásával. Ebből is látható, hogy milyen bonyolult feladat
a vállalat eredetileg kialakított és elfogadott pénzügyi politikájának az ellenőrzése.
Emellett az állam szabályozó beavatkozásai mellett számolni kell a magasabb szintű
irányítási szervekkel is. A külső beavatkozás a legerősebben az európai integráció
körülményei között, amelyek tekintettel vannak az európai struktúrák igényeire,
és ennek megfelelően alakítják a központilag irányított pénzügyi politikát, amivel
belső ellentmondások alakulnak ki a vállalat irányításában. Ebben az értelemben
a kiadvány foglalkozik mind a mikro-, mind a makroökonómiával, mivel a vállalatra
gyakorolt hatások ezen két csoportja között kölcsönös összhangot kell kialakítani.
6. A vállalat pénzügyi
irányítása
A két tartalmi egység, vagyis a vállalat pénzügyi politikája és a pénzügyi irányítása
közötti rokonság önmagában olyan összefüggésekre enged következtetni, amelyek
egymással szemben alkotják meg ezeket a determinánsokat. A pénzügyi politika
tiszteletben tartása nélkül nem lehet hatékonyan irányítani a vállalatot, de ugyanúgy
igaz az is, hogy a pénzügyi eszközök által meghatározott konkrétumok nélkül sem
lehet ezt megtenni. Ezek olyan problémák, amelyek egyre erősödő jellegűek már a
nemzetközi feszültségek vonatkozásában is, az Európai Unió tagállamaiban, de a világ
más országaiban elfogadott új szabályozásokkal hozhatóak összefüggésbe. Ezért
egyre gyakoribb, hogy a vállalatok elveszítik nyereségük jelentős részét, amivel pedig
számoltak az újabb fejlesztések, beruházások megvalósításánál – például csak
egyszerűen az árfolyam-ingadozások hatására, amelyeket nem lehet előre látni. Ez
a helyzet olyan pénzügyi kockázatokat jelent, amelyek a vállalat létét veszélyeztetik,
és annál inkább megkövetelik a nagyobb figyelmet a menedzsment-könyvvitelben,
a pénzügyi terezés, ellenőrzés rendszerében és más olyan területeken, amelyek a
külső környezet okozta folyamatos, gyakran meglepő változásokból következnek.
7. A piaci nyereségesség
elemzése
Nyilvánvaló, hogy a nehéz hipererős gazdasági versenykörnyezetben a vállalatoknak
komoly erőfeszítésükbe kerül saját létezésük fenntartása, és csak kevés
vállalat rendelkezik olyan potenciállal, amely elég a fejlődésének biztosításához.
Más kérdés, hogy milyen mértékben lényeges a vállalat diszponibilitásának
meggyengülése okozta akut problémák megoldása, és a csúcsmenedzsment
alkalmas-e megfelelő mértékben előre látni a változásokat, és ennek megfelelő
irányt szabni a további fejlődésnek, úgy rövidtávon, mint tágabb időhorizonton.
Maga a vállalat stratégiája kap teljesen új dimenziókat, mivel nem lehet számítani
a vállalat hosszú távú tervezésére és az eddig alkalmazott információ- és
mutatórendszerre, amelyek meghatározzák a vállalati belső pénzügyi irányítását.
Érthető, hogy a vállalat vezetése az új helyzetben kénytelen alapvetően
a nyereségképzésre koncentrálni, és a világpiaci pozíciójának és aktivitásainak
viszonyában nagyobb mértékben kell foglalkoznia az internacionalizáció és a
globalizáció kérdéseivel.
8. Beruházási stratégia
és beruházási projektek
Az új befektetések kérdése egyben a vállalat létezésének és azoknak a jövőbeli
megoldásoknak a kérdése is, amelyeket az új források saját és szisztematikus
létrehozása tesz lehetővé. Ha a stratégia hosszú távon veszít hatékonyságából,
akkor a befektetési projekteket veszélyezteti a jövőbeni helyzetek magas bizonytalansági
foka. Ezentúl a vállalatoknak nemcsak a gyártást kell modernizálniuk,
de meg kell felelniük a világ döntési szférája által támasztott követelményeknek
is, amelyek mindenekelőtt a környezet védelmét szolgálják. A döntési szféra
alapdokumentumaiban egy sor olyan más követelmény is szerepel, amelyek
célja a vállalat olyan teljesítményének biztosítása, amely megfelelne a jövőben,
a tervezési időhorizontban ahhoz, hogy vállalat egyrészt a minőség és az
újdonság tekintetében olyan termékeket hozzon létre, amelyek jellegüket tekintve
újak, forradalmiak, megvan a lehetőségük arra, hogy áttörést érjenek el
a világpiacon, és jellemző rájuk a magasabb hozzáadott érték figyelembe véve a
termékek létezését.
KINEK SZÓL EZ A KÖNYV?
A könyv a széles szakmai közönséget kívánja megszólítani. A posztgraduális képzések, átképző tanfolyamok résztvevőinek, doktoranduszoknak és egyéb felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak megkönnyíti e bonyolult problémakör tanulmányozását.
A könyv hidat képez elmélet és gyakorlat között, vállalattulajdonosok, részvényesek, vállalati felső- és középvezetők számára használható. Különböző szakterületek szakemberei számára hasznos, ugyanis a tárgyalt témákat szemléletileg az irányítás mint univerzális jelentőségű tudományterület fogja át.
- Szerző:
- Kassay, Stefan
- Megjelenés dátuma:
- 2018
- Információk:
- Keménytáblás, díszdobozban
- ISBN:
- 978 963 693 912 0