Információs Társadalom 2016/3.
TANULMÁNYOK
Z. Karvalics László
Okos városok: a dekonstrukciótól a hiperkonstrukcióig
Az okos város (smart city) elképesztően expanzív fogalommá lett, a jelentések szigorú
rendjére épülő tudománynak pedig határozott viszonyt kell kialakítani a saját
módszertani fundamentumainak egy részét cseppfolyósítani kezdő közbeszédhez.
Egy jól irányzott dekonstrukciós erőfeszítés megnyithatja az utat ahhoz, hogy újra
egyesíteni lehessen a különböző fogalomhasználati regisztereket. Ehhez a tanulmány
elsőként rendszerezi, milyen kritikai mozzanatokat azonosított eddig a szakirodalom.
Jelesül: centralizáció-pártiság, technológiai determinizmus, univerzalizmus,
nagyváros-központúság, üzlet-vezéreltség. Az okos várossal foglalkozó szakmaitudományos
háttérmunka egyoldalúsága, az okos város programok egyenlőtlenségfokozó
hatása, a polgárok ellenőrzésének magasabb szintje, a sebezhetőség növekedése,
az automatikusan adaptált megoldások miatt csökkenő lakossági aktivitás. A hiperkonstrukció
újrarendezi az okos város irodalomban használt tipikus attributumokat, ám ezeket
a ’jó város’ elvárt jellegzetességeként (rekvizitumaként) normatívan kezeli, és rendezi
tíz csoportba: Alkalmazkodó/öngyógyító/érző/válaszképes, Fenntartható/zöld/öko/permakulturális,
Egészséges, Biztonságos, Kreatív/innovatív, Együttműködő/részvételen
alapuló, Inkluzív/egyenlő/igazságos, Nyílt/átlátható, Multikulturális/kevert,
Összekötött/Hálózatba kapcsolt.
Csaba Ders
Egy okos Pécs felé
Miközben az okos város közpolitikai szinten az európai unióban és hazánkban is önálló területként megjelent, a hazai urbanisztika elméleti diskurzusai és a településtervezési
eszközrendszere erről még nem vett tudomást. Pedig egy ágazatinak
kezelt eszközzel nem tudunk az információs kor városának rendszerszerű kihívására
reagálni. Ez a tanulmány egyszerre szeretné ezért provokálni a településtervezés
elméletet és az okos város tervezési gyakorlatát azzal, hogy Pécs esetében igyekszik
végiggondolni, hogy milyen is lehetne egy okos Pécs stratégia.
Gere László – Czirják Ráhel
Erősítik-e a társadalmi kirekesztést a smart cityk?
A fejlesztéspolitikában ma a „smart” címkével minden vonzóbb, eladhatóbb, a kifejezés
sokszor a ’környezetbarát’ vagy ’fenntartható’ szinonimájaként is használatos
A városfejlesztésben az utóbbi idők egyik legfelkapottabb paradigmája, globális
szintű versengést indítva mind a városok, mind az érdekelt vállalatok között a kölcsönösen
hasznosnak vélt előnyök reményében. A szerzők egyrészt annak jártak
utána, miért éppen most virágzott fel a smart city mint fejlesztési paradigma, és milyen
tényezők indukálták gyors előretörését. Másrészt a nemzetközi példák bemutatásán
keresztül arra a kérdésre keresik a választ, milyen társadalmi hatásokkal
járnak ezek a fejlesztések, milyen kihívásokkal kell szembenézni a smart city fejlesztések
kapcsán, és vajon a jövőben a fejlesztési szereplők képesek lesznek-e tanulni
hibáikból, és tudatosan tervezni a hatások összességével.
Molnár Szilárd
Az okos város fejlesztésekhez kapcsolódó közösségi
informatikai eszközök: társadalmi szoftver, online participáció,
crowdsourcing
A politikai, döntéshozatali rendszerek a második ipari forradalom hatásainak kezelésével
párhuzamosan alakultak ki napjainkra, amelyek fő jellegzetessége egy lineáris
top-down működés. A jelenlegi politikai, demokratikus intézményrendszeri
keretek nem képesek az ökológiai technológiák által kiváltott hatások kezelésére.
Ezek a hiányosságok, deficitek előbb-utóbb visszaütnek, így az első és a második
ipari forradalom hatásait kiválóan kezelni képes kormányzati gyakorlatok, demokrácia
modellek egyre kevésbé fenntarthatók. Ugyanakkor az is világosan látszik,
hogy az e-demokrácia eszközök, a széles értelembe vett participáció digitális lehetőségei,
a deliberatív demokrácia gyakorlati eszközei még mindig nem terjedtek el,
azokkal sem az állam, a közigazgatás, sem az okos város fejlesztések nem élnek a
lehetőségeknek megfelelő mértékben.
Gáspár Mátyás
Csipkerózsika, ébredj! – avagy új kihívások előtt
a közösségi hozzáférés
A cikk egy sajátosan magyar közösségi hozzáférési rendszer – a teleházak – fejlődésének
hullámzó – egy korai időszakban rendkívül jelentős hazai és nemzetközi kihatású
– magyarországi történetét és akkori sikerének „titkát” dolgozza fel.
Bemutatja az egyszer már elszalasztott, vagy kevésbé kategorikusan az eddig kellően
ki nem használt esélyt. Állítása – amit bizonyítani igyekszik – az, hogy a digitális
transzformációban ennek az intézményrendszernek újra feladata van, de most a tét sokkal nagyobb. Alapkérdése, hogy vajon visszatérhet-e egy régi-új kerékvágásba
a máig élő helyi társadalomba és gazdaságba ágyazott intézményrendszer, s
ha igen, akkor milyen szerepben, s mitől függ az, hogy ez megtörténhessen. Az
egyik legfontosabb garancia a teleházak közösségi jellege, ami összhangban áll a
modern társadalom és gazdaság közösségi önszerveződési trendjével, ami a digitális
jövő befogadási képességének is egyik meghatározó tényezője. A teleházak és hálózatuk
újjászületésének jelei jól látszanak és egyértelműek, országos mozgalom és
program alapjai lehetnek, aminek kibontakozó keretei új esélyt adnak, immár a digitális
transzformáció legszélesebb körű megvalósításának hatékony támogatására.
Entz Géza
Az épített örökség hozzáférhetővé tétele
és a műemléki topográfia
A tanulmány amellett érvel, hogy eredményes város- és településfejlesztés, csak
úgy képzelhető el, ha azt a mai szükségletek felmérésén túl az épített és természeti
környezet komplex ismeretére alapozzák. A legtöbb nyugat-európai országban a
hosszú távú és folyamatos műemléki topográfiai kutatómunka biztosítja az ehhez
szükséges tudás és ismeretek szilárd alapját. A magyar műemlékvédelem másfél
százados története során szintén voltak figyelemre méltó erőfeszítések annak érdekében,
hogy az ország műemlékeinek, illetve tágabban műemléki értékeinek korszerű
és többé-kevésbé naprakész kataszterét megalkossák, de ezzel a szükséges
szakmai mélységben sohasem sikerült a teljes ország teljes területét lefedni és az
1950 és az 1980-as évek vége közötti periódustól eltekintve, a vállalkozás mindig
csak részlegesen, gyakori megszakításokkal és hosszú szünetekkel valósulhatott
meg. Az 1990-ben bekövetkezett politikai rendszerváltozás után minden szakmai
érv amellett szólt, hogy újrainduljon a magyarországi műemléki értékállomány rendszerelvű
számbavétele. A magyar épített örökség jellegzetességei alapján a topográfiai
számbavétel szempontjából szóba jövő objektumok száma jelenleg 300.000-re
becsülhető. Ezt a célt szem előtt tartva a tanulmány tömör, átfogó képet ad Németország,
Ausztria, Svájc, Franciaország és érintőlegesen Anglia példáján a műemléki
inventarizáció, illetve topográfia európai, elsősorban kontinentális fejlődéséről, aláhúzva
a műemléki topográfia és a műemlékvédelem elméleti és gyakorlati kihívásai
közti szoros összefüggést és a társadalmi háttér jelentőségét.
Rab Judit – Szemerey Samu
Az Okos Város Fejlesztési Modellről
Magyarországon kormányzati szándék, hogy az okos város fejlesztések szakmai megalapozása
és rendszerbe foglalása központi koordináció mentén, a vonatkozó európai
irányelvek figyelembevételével, a települések gazdasági hatékonyságának növelésére
és fenntarthatóbbá, élhetőbbé tételére fókuszálva történjen. A Lechner Tudásközpont építésügyi, települési és térségi tervezési-fejlesztési szakmai háttérintézményként
kapta meg a Tudásplatform létrehozásához szükséges kormányzati felhatalmazást.
Az elmúlt másfél évben több megalapozó szakmai dokumentum is készült – Smart
City Tudásplatform Metodikai javaslat, Településértékelés és monitoring Módszertani javaslat,
Smart City Példatár, Okos Város Fejlesztési Modell Tervezési útmutató –, amelyek
a fejlesztések tágabb hazai és európai keretrendszerét, jó gyakorlatait ismertetik,
valamint egy új stratégiai tervezési módszertan bevezetését készítik elő.
Kun László
Városfejlesztés és okos városok a mutatószámok tükrében
Az okos város témakör és az okos város fejlesztések szerepének növekedésével
egyre nagyobb szükség van a mérhetőséget és végrehajthatóságot biztosító, megfelelő
indikátorok kidolgozására. Az indikátorok nélkül a projektek teljesítményének
mérése nem hajtható végre, ezért egyre több olyan módszertant készítenek el
stratégiai vagy döntéshozói szinten, amelyek széles körben, akár globális méretekben
is alkalmazhatóak, függetlenül az értékelt város, projekt földrajzi elhelyezkedésétől,
jellegéről, típusától, adottságaitól. A cikkben áttekintésre kerül több,
jelenleg használt, felső szintű indikátorrendszer, amelyek fő elemeinek, tartalmának
elemzése szerepel. Az indikátorrendszerek tartalmának bemutatása után következtetések
olvashatóak alkalmazhatóságukról, gyakorlati bevezethetőségükről és a cikk
javasolja olyan teljes körű mutatószám módszertan kidolgozását, amelyből bármely
város kiválaszthatja a számára releváns lehetőségeket.
MŰHELY
Egy nyílt platformú, önszabályozó, városüzemeltetési modell,
avagy létrejöhet-e gépi és humán technológia szimbiózisa az
energiagazdálkodásban?
KONFERENCIABESZÁMOLÓ
Csótó Mihály
Beszámoló a „még50év” konferenciáról – várostervezés
az információs korban
Szervezetfejlesztés az okos városban – SmartImpact
projekttalálkozó Miskolcon
English summaries of the papers
- Megjelenés dátuma:
- 2016
- Információk:
- kartonált, 189 oldal
- ISBN:
- ISSN 1587 8694