Vált(ak)ozó olvasatok JOHANN FRIEDRICH HERBART pedagógiájának hazai recepciójában
Nem szorul különösebb magyarázatra hazánkban, hogy mit is
jelent a poroszos nevelés. Sokan ismerik ennek tipikus jellemzőit
még akkor is, ha nem volt különösebb pedagógiai előképzettségük.
Ezen elvek határozták meg a hazai iskolagyakorlatot,
s sokan éppen ezzel szemben fogalmaztak meg új utakat, lehetséges
pedagógiai irányzatokat, tanítási módszereket, melyek már
a gyermek képességeit, egyéniségét helyezték a középpontba.
A poroszos nevelés továbbra is a rideg módszereket, a gyerekekkel
szemben támasztott egységes elvárásokat juttatja eszünkbe.
Gondolhatnánk jogosan, hiszen ezt akár a saját iskolai tapasztalatunk
is mondatja velünk.
Érdekes azonban ezen túlemelkedni, s megvizsgálni, hogy ki
felelôs ezekért az elvekért? Vajon (melyik korban és) mi motiválhatott
bárkit is arra, hogy kidolgozzon egy olyan pedagógiai
koncepciót, amiben megengedhető akár a „testi fenyítés” is?
Fellapozva különböző korok pedagógiai tankönyveit, folyóiratait,
Herbart nevével találkozunk. Ha pedig tovább nyomozunk,
sajnos leginkább azzal szembesülünk, hogy hazánkban csak kevés
kutató foglalkozott alaposabban pedagógiai gondolataival.
Miképp lehetséges tehát az, hogy úgy vált dominánssá, az iskolai
gyakorlatban kitörölhetetlenné egy 19. századi pedagógus
elképzelése, hogy munkásságáról, pedagógiai gondolatainak összetettségéről
meglehetősen kevés tudásunk van?
A könyv hiánypótló vállalkozás. A szerző megkísérli megérteni
Herbart jelentőségét, s ismertetni azokat a motivációkat, melyek
az újabb értelmezési rétegek kialakulásához járultak hozzá.
- Szerző:
- Bicsák Zsanett Ágnes
- Kiadás éve:
- 2016
- Információk:
- Kartonált, 288 oldal
- ISBN:
- 978 963 693 719 5