Élethosszig tanulni. Az Európai Unió lifelong learning-koncepciójának adaptációja Magyarországon és Németországban 1996 és 2005 között
Lifelong learning – magyarul: az élethosszig tartó tanulás – eszméje az utóbbi
évtizedek során nemcsak a legfontosabb pedagógiai paradigmává vált egész
Európában, hanem az Európai Unió oktatáspolitikai reformkoncepcióinak
összefoglaló fogalmává is. Az élethosszig tartó tanulás 1996-ben kikiáltott
európai éve óta a lifelong learning-program a modern idők társadalmi, politikai és gazdasági változásaira adható egyetlen válasznak számít Európában.
Jelen kutatás középpontjában az Európai Unió lifelong learning-programja áll. A koncepciót egyrészt az európai integrációs folyamat keretében,
másrészt annak részeként vizsgáljuk az 1996–2005 időszakban. A vizsgálat
két szintet foglal magában: az Európai Unió szintjét, valamint a kiválasztott
tagországok – Németország és Magyarország – szintjét.
A vizsgálat kiindulópontja az a feltevés, miszerint az Európai Unió tag-
államai az EU lifelong learning-koncepciójának adaptálása során (oktatás)
politikájukat, intézményeiket és azok felépítését nem mechanikusan, azaz
nem az EU-előírások egyszerű átvétele révén alakítják, hanem mindig saját
nemzeti érdekeik figyelembevételével valósítják meg. Jelen kutatásban Radaelli definícióját átvéve, erre a jelenségre az europizálódás fogalmát használjuk, amelyen a nemzeti (oktatás)politikák logikájában az európai integráció hatására megjelenő változást értjük. A politikai cselekvés logikájának
megváltozását a kiválasztott országokban két területen vizsgáljuk: a nemzeti
oktatáspolitikában, valamint a neveléstudományi vitában. A „figyelembevé-
tel – értelmezés – adaptáció” többszintű elemzési séma segítségével nemcsak
a lifelong learning-koncepció adaptációjának hasonlóságait és különbségeit
elemeztük a vizsgált országokban, hanem az azt meghatározó tényezőket is.
Az összehasonlító elemzés segítségével kimutattuk, hogy a vizsgált két
európai ország oktatáspolitikája hasonló problémákkal küzd, és hasonló
kihívások előtt áll. Az EU lifelong learning-koncepciója sokat segíthet abban, hogy ezek a közös problémák – legalábbis részben – közös megoldásra
találjanak. Hiszen a kérdés már régen nem az, hogy szükségünk van-e az
élethosszig tartó tanulásra, hanem hogy miként tudjuk azt úgy megvalósítani, hogy a koncepció ne csak politikai jelszó maradjon, és ne váljon a gazdasági érdekek kiszolgálásának legitimációs eszközévé sem.
- Szerző:
- Óhidy Andrea
- Megjelenés dátuma:
- 2021
- Információk:
- kartonált, 284 oldal
- ISBN:
- 978 963 556 116 2