A filantropizmus pedagógiai gondolatai
A filantropizmus pedagógiai gondolatainak vizsgálatára irányuló munkánk tervezésekor abból az alapvetésből indultunk ki, hogy a 19. század első évtizedeinek politikai, társadalmi és kulturális értelemben is igen érdekes korszakában hazánkban a felvilágosodás nevelésre vonatkozó gondolatai közül különösen a német felvilágosodás íróinak pedagógiai művei voltak népszerűek.
Kíváncsiak voltunk, hogy a filantropizmus mely pedagógiai gondolatai váltak hangsúlyossá hazánkban, valamint kik voltak azok a pedagógusok, akiknek munkájában, írásaiban érzékelhetők, jelen vannak a filantropista gondolatok. A legizgalmasabb azonban mégis annak a kérdése bizonyult, hogy e gondolatok megjelentek-e a nevelési gyakorlatban hazánkban.
(Részlet a kötetből)
A kötet szerzője Virág Irén (1971–2023) neveléstörténész, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tanszékvezető habilitált docense. A szerző fő kutatási területei közé tartozott a magyarországi reformkori főúri magánnevelés elmélete és gyakorlata, a tanárképzés történeti és jelenkori viszonyai, valamint a német nyelvterületek kulturális hatása a magyarországi pedagógia világára. Ez a kötet az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájában 2022-ben abszolvált habilitációs értekezésének átdolgozott változata.
A szerző önálló kötetei:
Virág Irén (2013): A magyar arisztokrácia neveltetése (1790–1848). Eger: Líceum Kiadó.
Virág Irén (2014): Tanuláselméletek és tanítási-tanulási stratégiák. Eger: Líceum Kiadó.
- Szerző:
- Virág Irén
- Megjelenés dátuma:
- 2024
- Információk:
- 184 oldal, kartonált, 100 x 180 mm
- ISBN:
- 978 963 556 531 3