Oktatáspolitika a korai Kádár-korszakban, a Tanító című folyóirat elemzése alapján
Darvai Tibor az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai
Karának adjunktusa oktatáskutatóként
a nevelés-oktatás problematikáját a
történelem, a szociológia és a politológia tudományainak
segítségével kutatja.
A kötet az 1956-tól 1970-ig terjedő időszak
magyar szocialista oktatásügyének történetét
elemzi e megközelítés segítségével. Egyben az az izgalmas kérdéskör
is bemutatásra kerül, hogy a politikából, oktatáspolitikából származó
ideológiák hogyan jelennek meg és kerülnek hatalomra az oktatásügyi
mezőben, végül pedig, egy új elképzelés hogyan száműzi a
korábban győztes paradigmát.
A kötet nóvumának tekinthető, hogy nemcsak a makroszintű oktatásügyi
folyamatokat mutatja be, hanem azt is, hogy az oktatáspolitikai
döntések hogyan jelennek meg a nevelésügyi szaksajtó kiadványában,
a Tanító című folyóiratban.
Eredményeink szerint az 1956-os forradalmat követően az oktatási
rendszert az oktatást művelődésügyi kérdésként értelmező megközelítés
határozta meg, azonban az 1960-as évek közepén e szemléletmódot
legyőzte a gazdaságtani elképzelés. A Művelődésügyi
Minisztériumhoz tartozó Tanító folyóirat üdvözölte és támogatta az
oktatási rendszerben az ötvenes évek végén megjelenő művelődésügyi
megközelítést, majd a hatvanas évek közepétől kezdve erős kritikával
illette az ezt kiszorító gazdaságtani paradigmát.
A kötet az oktatástörténettel, oktatáskutatással és neveléstudománnyal
foglalkozó szakembereknek szól, de szól ezenkívül doktoranduszoknak,
felsőoktatási hallgatóknak is, elsősorban azoknak,
akik nyitottak az inter-multidiszciplináris megközelítésre.
- Szerző:
- Darvai Tibor
- Kiadás éve:
- 2022
- Információk:
- kartonált, 198 oldal, 165 x 235 mm
- ISBN:
- 978 963 556 146 9