Reformpedagógia és életreform – recepciós tendenciák, intézményesülési folyamatok
A könyvben az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és
Pszichológiai Kar Történeti, Elméleti és Összehasonlító Pedagógiai
Kutatócsoportja a Reformpedagógia és életreform – recepciós tendenciák,
intézményesülési folyamatok című OTKA-kutatásának
(K 111833) eredményeit adjuk közre. A kutatás során arra törekedtünk,
hogy a társadalmi változásokban fontos szerepet játszó
kultúrkritikai, antimodern és gyakran ambivalens életreform- és pedagógiai
elképzelések részmozzanatainak feltárásán, valamint
elemzésén keresztül pontosabb képet alkossunk azok mentalitástörténeti
vonatkozásairól.
A kötet tanulmányai tehát a századfordulótól kibontakozó, majd az
1920-as évektől megerősödő életreform-mozgalmak és az azokkal
szoros összefüggésben álló reformpedagógiai törekvések emancipációs
és intézményesülési folyamatainak egy-egy részterületét világítják
meg. Így, foglalkoznak például a pedagógia, az utópia és az életreform
kapcsolatával, az egyéni és a közösségi reformokon belül
az egészséges életmód és a természetgyógyászat lehetőségeivel, a művészeti
reformok és a nőmozgalmak közti összefüggésekkel, a testről
való felfogás átalakulásával, a testkultúra és a korai ifjúsági kultúra
viszonyával, nem utolsó sorban pedig ráirányítják a figyelmet a korai
Kelet-kutatásokra és az újvallásos törekvések pedagógiai és életreform-
hatásaira is.
- Szerző:
- Boreczky Ágnes – Vincze Beatrix (szerk.)
- Megjelenés dátuma:
- 2018
- Információk:
- kartonált, 272 oldal
- ISBN:
- 978 963 693 889 5