Mintavétel a kvantitatív pedagógiai kutatásban
„Könyvünkben a kvantitatív pedagógiai kutatások módszertanának egy fejezetét, a mintavétel alapelveit, törvényszerűségeit és gyakorlatát igyekszünk áttekinteni. Az elméleti alapok kidolgozásában más empirikus társadalomtudományok, így elsősorban a szociológia elméletalkotóinak köszönhetjük az eddig megtett lépéseket. A magyar nyelven eddig megjelent, társadalom- vagy viselkedéstudományi mintavétellel foglalkozó könyvek haszonnal forgathatók, és az oktatásban is jól felhasználhatók.
A pedagógiai kutatások sajátosságai ugyanakkor egy olyan összefoglaló írásmű létrehozását igényelték, amelyben a társtudományok művelői által kidolgozott alapelveket a pedagógia jellemzőihez illesztjük. Az empirikus társadalom- és viselkedéstudományok családjába sorolható kvantitatív pedagógiai kutatásokban igényelt mintavételi eljárások során ugyanis számos olyan tényező bukkan föl, amely a szociológia, a politikatudomány vagy a pszichológia kutatásaiban nem jelentkezik. Ezek közül itt a pedagógiának azt a tulajdonságát emeljük ki, hogy az oktatási rendszer egymásra épülő és egymásba ágyazott szintjein más-más dolgok szerepelnek a kutatások tárgyaként. Ebből adódóan az empirikus kvantitatív vizsgálatok esetében még fontosabbá válik a vizsgált alapsokaság pontos meghatározása és a mintavételi eljárások szakértői felhasználása.”
- Szerző:
- Csíkos Csaba
- Megjelenés dátuma:
- 2009
- Információk:
- Kartonált, 122 oldal
- ISBN:
- 978 963 693 131 5