Irányítás 13–16. Gondolat Kiadó
Egy pillanat...
GONDOLAT KIADÓ

Irányítás 13–16.



Az Irányítás című kiadói sorozatban fokozatosan jelennek meg az egyes problémakörökben új ismereteket tartalmazó kiadványok. A sorozat negyedik kötetének elemei a következők: 13. Innovatív vállalat tervezésének alapjai 14. A globális alapokon álló vállalat tervezése – A. rész 15. A globális alapokon álló vállalat tervezése – B. rész 16. Projektek megvalósítása az ipari gyakorlatban

13. Innovatív vállalat tervezésének alapjai
A világ átalakulása, a globalizáció, az állandó turbulencia és a világgazdasági feszültség hatása növeli a politikai-gazdasági szereplők viselkedésének kiszámíthatatlanságát, amik döntő hatással vannak a vállalatok fejlődésére. A döntéshozó szféra váratlan lépései és szabályozási beavatkozásai jelentős mértékben veszélyeztetik magát a létezésüket. A vállalat világpiacra való belépése esetén a részvényeseknek és az érdekcsoportoknak előre, racionálisan mérlegelniük kell a vállalkozás legmagasabb szintjének eléréséhez szükséges feltételeket és lehetőségeket.
A minőség meghatározó szerepet játszik a globális hiperversenyben. A vállalat minden szintjén kézben kell tartania a minőségirányítást, követnie kell a folyamatát és a költségeit.
Az innováció feladata új termékek készítése és piaci elhelyezése. Olyan terméket kell fejleszteni, amelyik megfelel a vevők egyre magasabb elvárásainak, figyelembe véve a termék variálhatóságát, minőségét, megbízhatóságát, élettartamát, kezelhetőségét, dizájnját és a környezetre gyakorolt hatását. A vevők a termékek esetében előnyben részesítik az újdonságot, az egyediséget, az elfogadható árat, az elérhetőséget és a felhasználási komfortot, összhangban a műszaki, gazdasági és társadalmi fejlődéssel. Választani kell a racionalista vagy az inkrementális innovációs stratégia közül, különös tekintettel a vállalat innovációs potenciáljára a globális piac fejlődéséhez kapcsolódóan.

14. A globális alapokon álló vállalat tervezése – A. rész
A világszínvonalú vállalat tervezése, elsősorban a globális dimenziókban gondolkodó vállalaté, rendkívül nehéz alkotói és szervezői folyamat. Megköveteli a nagy tapasztalatokkal rendelkező tervező csapatot, az ellenőrizhető szintű tudást és a világ adatbázisaihoz való hozzáférést. Természetes követelménynek számít a legújabb trendek alkalmazása az adott területen, amelynek célja a tervezett vállalat versenyképességének növelése. Már a tervezés kezdetére való felkészülés során meg kell határozni az alapparamétereket. Ha zöldmezős beruházásról van szó, akkor már a projekt elkészítésének tervezése során felállítják a vállalkozói elképzeléseket, célokat és a célok eléréséhez szükséges stratégiát. Minden vállalat legfontosabb lépései közé tartozik azoknak a tevékenységeknek a feladása, amelyeket korábban végeztek, de ma már nem elégségesek, nem megfelelőek, az emberi gondolkodás megváltoztatása és olyan új lehetőségek, új trendek elfogadása, amelyek a vállalat számára az utat jelenti.
A kérdés az, hogy miként képesek a sikeres működésre a kisvállalatok a nagy és pénzügyileg erősebb vállalatok árnyékában úgy, hogy közvetlen összehasonlításban valójában nem alkalmasak a velük folytatott gazdasági versenyre. A lehetséges válasz, habár a világ ebben a tekintetben jelentősen előrelépett, a hozzáadott érték integrációja, vagyis az információ, a pénz, az áru, az emberek és a munka globális mozgása.

15. A globális alapokon álló vállalat tervezése – B. rész
A zöldmezős vállalatépítés elképzeléséhez kapcsolódnak a projektkészítés lehetőségei az újgenerációs rendszerek felhasználásával, amelyeket általában komplex, integrált megoldásokként képzelnek el a legújabb szoftver-, informatikai és kommunikációs technológiák, a digitális vállalat szervezeti felépítésébe integrált intelligens gyártási rendszerek alkalmazásával. Az ilyen megoldások célja a termelékenység fokozása a rugalmasság elvesztése nélkül, a gyártási idő rövidítése, a minőség, valamint a termékek és a szolgáltatások értékének növelése stb. A módosítást társadalmi-gazdasági rendszerként hajtják végre, ezért nagyon nehéz a tervezés, a kivitelezés és az üzemeltetés. A vállalat 3D-modelljét széles körben alkalmazhatják. Kezdve az új termék létrehozásával, a termelőfolyamatok ellenőrzésén át egészen a termelő berendezések meghibásodásainak részletes elemzéséig, a működésük szimulálásáig. A fejlesztésüknek komoly szakirodalma van.
Az ergonómia és az ergonómia fejlesztésének megközelítése a termelés más aspektusaival összehasonlítva segíti a vállalat gazdasági eredményeinek javítását. A munkakörnyezet mellett tökéletesíteni kell a gyártóeszközöket, a szerszámokat és a segédeszközöket is, és nemcsak funkcionális szempontból, hanem esztétikai megközelítésből is.

16. Projektek megvalósítása az ipari gyakorlatban
A vállalatok túlélési képessége, a sikeressége és növekedési képessége feltételezi a gazdaságiverseny-környezetben alkalmazott stratégiai eszközök fejlesztésének progresszív trendjét. A világ fejlődési iránya ezeknek a vállalatoknak az építésében a termékek minőségének javítására, a vállalat költségeinek csökkentésére, a termelékenység növelésére, a megrendelés és a szállítás közti idő csökkentésére, a vevők igényeire való reakció rugalmasságának növelésére irányul.
A kötetben szerepelnek a következő vállalatok esettanulmányai: az IDC Holding a. s. reengineeringje: A teljesítőképesség növelése a tudományos ismeretek gyártásba való integrációjával; A kritikus állapotok azonosítása – Johns Manville Slovakia a. s.: Versenyelőny biztosítása a valós idejű eltérések azonosításával; A Chemosvit termékportfóliójának innovációja: A vállalati folyamatok modellezése; A Nemak Slovakia a. r. o. szimulációjának a felhasználása: Új termelő berendezések tervezése; A Linet a. s. áttörő jelentőségű innovációja: A kreativitás fejlesztése és a vállalkozói kiválóság biztosítása az egészségügyben; a Virtual Reality Media innovatív vállalkozása: Az amerikai kormány tenderének győztese az öt kontinens piacain; a Borcad s. r. o. vállalat radikális átalakítás: Az aktuális állapot állandó fejlesztésének és az innovatív változások rendszerének együttélése; Košturiak innovatív bőröndje, az IPA Slovakia.

KINEK SZÓL EZ A KÖNYV?

A könyv a széles szakmai közönséget kívánja megszólítani. A posztgraduális képzések, átképző tanfolyamok résztvevőinek, doktoranduszoknak és egyéb felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak megkönnyíti e bonyolult problémakör tanulmányozását.
A könyv hidat képez elmélet és gyakorlat között, vállalattulajdonosok, részvényesek, vállalati felső- és középvezetők számára használható. Különböző szakterületek szakemberei számára hasznos, ugyanis a tárgyalt témákat szemléletileg az irányítás mint univerzális jelentőségű tudományterület fogja át.



Szerző: Kassay, Stefan
Cím: Irányítás 13–16.
Információk: keménytáblás, díszdobozban, A5 formátum
ISBN: 978 963 556 214 5
Kiadás éve: 2021
Ár: 8 000 Ft
Kedvezményes ár: 5 600 Ft